






|

Pierwsi wyznawcy chrześcijaństwa dotarli do Rzymu za
panowania cesarza Kaliguli lub Klaudiusza. Długą drogę
musiała przebyć nowa religia, aby w 380 r. stać się z
woli cesarzy Gracjana i Teodozjusza religią państwową.
Czas dawnych bogów Asklepiosa, Eskulapa, Panacei dobiegł
powoli końca. Nowa religia wprowadziła nowe zasady, choć
poglądy na anatomię i medycynę już niekoniecznie.
Monoteizm nowej religii nie dawał co prawda takich "możliwości"
przypisywania "opieki" nad chorobami i objawami
jak w Mezopotamii, Egipcie lub starożytnej Grecji, ale
ludzie poradzili sobie i z tym: dawnych bogów zastąpili
nowymi świętymi.
Rolę patrona medycyny przejął początkowo Św. Łukasz.
Medycyną opiekowali się też Św. Kosma i Damian
- pochodzący z Arabii dwaj męczennicy. Ich szpital w Konstantynopolu
zaczął spełniać podobne funkcje jak świątynie Asklepiosa
w Grecji. Chorzy mogli udać się tam po pomoc, modlitwę
i opiekę w chorobie.
Swoich patronów miało wiele chorób. Trędowaci modlili
się do Św. Łazarza lub Św. Anny. Od nazwy
braci zakonnych opiekujących się trędowatymi - lazarystów
powstała nazwa "lazaretów". Patronami dżumy
byli Św. Sebastian i Św. Roch. Jeśli zabolały
by nas zęby pomodlilibyśmy się do Św. Apolonii,
zaś lecząc skutki nadmiernego picia - do Św. Marcina.
Reguły zakonne przywiązujące wielką wagę do opieki i
leczenia chorych spowodowały, że ośrodkami medycznymi
stawały się klasztory (o przytułkach i lazaretach powiemy
w innym artykule). W klasztorach również tłumaczono dzieła
największych medyków starożytności - Hipokratesa, Galena
itp.
W 529 roku cesarz Justynian nakazał pozamykać
szkoły świeckie w cesarstwie Wschodnim. Zamknięto również
Akademię Platońską w Atenach. Nauczaniem zajęły
się przede wszystkim szkoły przyklasztorne. Nie znaczy
to bynajmniej, że społeczeństwo porzuciło wiarę w duchy,
gusła i siły nadprzyrodzone. Medycyna tamtych czasów to
połączenie scholastyki, religii chrześcijańskiej, wierzeń
ludowych i codziennego doświadczenia lekarzy.
Średniowiecze to także okres oddzielenia chirurgii od
reszty medycyny. Stanowisko Kościoła "ecelesia
abhorret e sanguine" (Kościół wystrzega się
krwi) doprowadziło do zakazu zajmowania się chirurgią
najpierw klerykom (sobór laterański II z 1139 roku oraz
synod w Tours z 1163 r.) a potem wszystkim duchownym
(sobór laterański IV z 1215 r.).
Zabiegi chirurgiczne zaczęli wykonywać balwierze, łaziębnicy,
a nawet kaci. Wykształciła się nowa profesja - cyrulików,
a chirurgia ze sztuki leczenia przekształciła w dobrze
płatne rzemiosło.
strona: 1, 2,
3, 4,
5, 6,
7
|